Varför startade vi Foodrunners?
Det är en enkel fråga men med flertalet svar. Vi har fått den tusentals gånger och förmodligen har vi svarat på den på mer än 100 olika sätt. Men om vi ska ta det allra enklaste svaret så beror det på ett mellanmål inhandlat i Karlstad en helt vanlig Torsdag när vi arbetade på vårat gamla jobb. Andreas köpte mellanmål bestående av kvarg, nötter och lite annat för drygt 330kr. Det var då jag ifrågasatte priset. Hur i hela friden kunde ett mellanmål med några få saker i en påse kosta 330kr? Det kunde helt enkelt inte vara rimligt och det borde inte behöva kosta så mycket, eller? Sagt och gjort så hade vi den dagen inga fler möten så vi tog helt enkelt kvitto och gick längs storgatan i Karlstad, in i 5 olika butiker och stormarknader och jämförde produkt för produkt för att finna vad “rätt pris” var. Det visade sig att i den lilla kassen för 330kr, om Andreas hade gått 80 meter till, så hade han sparat sig 75kr. 23% lägre pris för att gå 80 meter längre. Nu finns det några som kommer säga att “75kr är ju inte så mycket pengar, varför bry sig?” och det kanske stämmer för en del av er.
Men;
Enligt konsumentverket handlar en genomsnittlig svensk familj med 2 vuxna och 2 barn mat (exklusive hygienartiklar) för cirka 125.000kr. Om vi applicerar Andreas besparing på 23% på det skulle du över ett år spara cirka 28.400kr. Vi handlar också i snitt 2x i veckan så om vi antar för enkelhetens skull att det blir 100 turer till affären per år så blir det 16.000m extra promenerande per år. 1,6mil för 28.400kr netto. Ellet vad som för många av oss är mellan 1-2 extra månadslöner. Vill du veta mer eller räkna på det själva så har vi byggt en kalkylator åt dig här.
Men;
Vårat exempel ovan bygger på två antaganden. Det ena är att det finns ett enkelt sätt för dig att faktiskt jämföra de olika butikerna. Ingen av oss har möjlighet att springa runt i 4-5 butiker varje gång vi ska handla. Så här krävs det modern teknik och en disruptiv lösning - Därför startade vi Foodrunners.
Det andra är så som vi handlar idag så har vi aldrig fått hjälp att välja mellan 2 ofta likvärdiga produkter. Vi går dit vi brukar eller ser en rabattkupong för en vara vi behöver och går till den butiken och passar på att handla andra saker samtidigt. Vi har absolut ingen aning om var HELA KASSEN som vi ska handla faktiskt är billigast. Och så ska det ju inte vara eller hur? - Därför startade vi Foodrunners.
Vi känner oss mer än trygga i att vår lösning som släpps i mars, som vi valt att kalla Foodrunners 2.0, blir det naturliga valet för alla oss som handlar mat att använda.
#varförinte?