Tescos ordförande varnar för matprisinflation på över 5 % i vår

Ordföranden för Storbritanniens största stormarknadskedja Tesco har varnat för att "det värsta är ännu att komma" när det gäller matprisinflationen. Redan i höstas förutspådde John Allan att den snart skulle komma att överstiga 5%.

John Allan, som har varit ordförande för Tesco sedan 2015, berättade för BBC:s Sunday Morning-program att han var väl medveten om att människor med snävare budgetar kommer tvingas välja mellan mat och uppvärmning. Han sa att tanken att detta hände var mycket oroande och något att ta på högsta allvar.

Den totala inflationen ligger för närvarande på 5,4 %, den högsta nivån på 30 år, och förutspås toppa på över 6 % under våren. Detta är bara en del av den levnadskostnadskris som europeiska hushåll står inför. Grupper som arbetar för människor med ingen/låg inkomst har varnat för det överhängande hotet mot de som har de lägsta inkomsterna länge, men nu slår det även hårt mot medel och till viss del höginkomsttagare.

"På sätt och vis återstår det värsta – för även om inflationen på matpriserna i Tesco förra kvartalet bara var 1 %, påverkas vi av stigande energipriser. Våra leverantörer påverkas av stigande energipriser. 

Allan påpekar att människor "naturligtvis" kommer ha mindre att spendera på lyx, eftersom prishöjningarna sammanfaller med kraftigt höjda elpriser, drivmedelspriser som skenar och en osäker framtid för Europa i skenet av Ukraina kriget. Livsmedelsbutiker och leverantörer är givetvis inte immuna mot stigande energikostnader. 

Allan försvarade Tesco genom att säga att han inte kunde tala för resten av branschen, men att ”prishöjningar sker på många men inte alla produkter. Kaffet ökar, men andra saker som den billigaste burken bakade bönor är billigare än för fem år sedan.

I januari tillkännagav Tesco en blomstrande julförsäljning och sa att de förväntade vinsterna skulle kunna överstiga 2,6 miljarder pund, högre än förutspått i tidigare riktlinjer.

Med Foodrunners slipper du som konsument fundera på var din matkasse skulle kunna vara billigast - vi vet.

#varförinte?

Föregående
Föregående

Vad är egentligen en omnikanal? (Btw, vi är en HYPERomnikanal)

Nästa
Nästa

Varför startade vi Foodrunners?