Vad är egentligen en omnikanal? (Btw, vi är en HYPERomnikanal)
Vad innebär ordet “omnikanal” egentligen?
Förenklat handlar en “omnikanal” eller omnikanalförsäljning om att integrera multipla kanaler till en enhetlig kontext. När du som kund ska handla så ska du direkt känna igen dig såväl i den fysiska butiken liksom i onlinebutiken - och tvärtom. Här är ett ganska vanligt exempel på som du förmodligen kan känna igen dig i:
Du är på middag och äter något gott, frågar vad det var men hinner inte höra exakt vilka ingredienser som ingick.
Samma kväll söker du upp rätten på internet, finner ett recept hos en kedja, går in på deras onlinebutik och gör en mental notis om att “det där vore gott!” men är fortfarande lite osäker på när du skall laga den.
Dagen därpå får du upp ett sponsrat inlägg från företaget i ditt instagramflöde - plötsligt med en 50kr rabattkod på just huvudingrediensen du behövde för rätten!
Du bestämmer dig för att gå till kedjans fysiska butik för att titta på produkten och deras övriga utbud. Innan du beger dig dit ringer du och kollar om produkten finns inne i butiken för att se så att de har den inne i just den butiken du ska gå till.
Produkten finns och du köper den på plats i butiken. Rabattkoden fungerar lika bra online som i kassan i butiken!
Den här köpupplevelsen hade inte varit möjlig om kedjan inte hade använt flera försäljningskanaler som var integrerade med varandra. Du som kund kunde enkelt hitta samma produkt i butiken som online och ringa för att se lagersaldot för butiken, vilket möjliggörs av att system är integrerade med varandra och personal i butik. Att du får upp marknadsföring på dina sociala medier från kedjan är ett tecken på att företaget integrerat sin onlinebutik med sin digitala marknadsföring, för att kunna rikta sig till dig som från början letade efter ett recept på en rätt du först provade på en middag.
Allt ska vara enkelt, på ett sömlöst sätt.
Ok men det låter ju bra? Vad är då Foodrunners hyperomnikanal jämfört med ovan?
Foodrunners hyperomnikanal. Vi vänder på ett väldigt viktigt fokus. Istället för att du ska handla genom att tänka VAR -> VAD -> NÄR så tycker vi att man ska kunna handla i turordningen VAD -> NÄR -> VAR. Vad betyder det? Jo varför ska du egentligen behöva bestämma vilken kedja du ska handla på innan du ens valt vad du ska handla? Varför ska ditt val av kedja bestämma NÄR du ska få dina val, oftast efter att du skapat din kasse? Det verkar ju jättedumt att logotypen på kassen ska avgöra när du ska få dina saker och inte minst hur mycket det ska kosta?
Hos oss på Foodrunners och i vår hyperomnikanal så gör du först din inköplista, dvs VAD för varor vill just du handla idag? Sen prioriterar du NÄR du vill handla, är det nu direkt i en butik, vill du få det hemlevererat inom 15min eller räcker det med en hemleverans i nästa vecka? Du ska få välja. Sen kan du välja VAR du ska handla, givetvis sorterar vi alltid allt efter pris, tid och andra ratings och det är du som väljer!
Enklare logistik. Genom att integrera logistik- och lager från alla olika kedjor och leverantörer så kan vi ge dig hela ett brett utbud av alternativ - alltid utifrån var just du bor eller du befinner dig just nu.
Ökad tillgänglighet och ett otroligt smart minne. En otroligt stor fördel med oss är att vi kommer ihåg dig som kund och dina val och prioriteringar, UTAN att du är låst till en kedja. Då kan du aldrig prisjämföra kedjor mot varandra och ett klassiskt trick är att få dig att hedra kundklubbar och liknande alla vill ha dig in i. Men med oss får du dessa fördelar utan att inte få möjligheten att jämföra. Vi tycker det skall vara transparent och smidigt att handla!
#varförinte?