Handla online eller i butik – vad är bäst för miljön?
Det är snabbt gjort att ta bilen och åka och handla och det är enkelt att klicka hem varorna online. Men båda alternativen innebär transporter. Hur ska man tänka som konsument för att handla på miljömässigt bästa sätt?
Att handla mat på nätet och få varorna hemtransporterade med lastbil eller ta den egna bilen till shoppingcentrumet för att handla – är det egentligen någon skillnad? Sådana här frågeställningar blir allt vanligare i takt med att människor vill göra bättre konsumtionsval för miljöns skull samtidigt som vi allt mer värdesätter vår tid. COVID-19 har kraftigt eskalerat pressen, men också viljan, att handla online. Men hur påverkar det miljön?`
I början av 2010-talet beskrev Naturvårdsverket att näthandeln var bra för miljön – förutsett att lastbilarna var fullastade och att leveranserna skedde på ett miljövänligt sätt. De senaste åren har näthandeln av matvaror ökat markant och med den förhoppningen att antalet miljöovänliga personbilsresor till mataffären ska minska. Och minska gör den men hur påverkar detta oss?
Frågan är betydligt mer komplex än vad man kan tro.
Problemet är att de flesta som e-handlar mat ändå kör bil till affären men köper andra grejer eller kompletteringshandlar mat. För att e-handeln ska vara effektiv måste man helst ställa bilen för att besparingen inte ska ätas upp, enligt VTI:s Malin Henriksson.
Den stora generella miljöboven är returer, något som mat har väldigt lite av!
Vill man handla på det mest miljövänliga sättet ska man helst gå till fots eller ta cykeln till affären. Men i mindre städer med krympande stadskärnor är utbudet av butiker ofta väldigt begränsat. Med det ökar priselasticiteten och därmed generellt kostnaden för din matkasse.
Stadsplaneringen med shoppingcentra utanför stadskärnorna gör det svårt att ta cykeln eller gå. Man till och med uppmanar till att ta bilen genom att erbjuda gratis parkering, säger Malin Henriksson igen.
Mat som handlas online returneras inte i hög utsträckning alls. Det gör däremot andra varugrupper, framför allt kläder. Och ökade returer innebär fler transporter och mer utsläpp. Detta problem brottas många fraktbolag med men vi som handlar mat slipper.
varförinte?